BLOG+

Trends in Design for Retail - our article for the fair catalogue of the Retail Show 2012

2012-11-21

Darek Gocławski

We have been invited to prepare an article for the Fair Catalogue of the most important Retail event in Poland: for the Retail Show 2012 Exhibition & Conference.

Our input is the only article in this catalogue so we are very proud of this award and higlight of our competencies.

 

Here is the article (in Polish):

Poniżej pełna treść artykułu.


TRENDY W PROJEKTOWANIU SKLEPÓW ODZIEŻOWYCH

świadome projekty i dojrzałe rozwiązania

 

Trendy w projektowaniu sklepów są zalążkami tendencji czyli silnych kierunków / stylów w aranżacji wnętrz komercyjnych.

Aby wyczuć te kierunki potrzeba oddalić się od lokalnych uwarunkowań, od sezonowych rozwiązań i równoczesne wyczulenie na najbardziej efektywne (i efektowne) pomysły pojawiające się na całym świecie.

W tej chwili źródłem inspiracji jest przede wszystkim Azja.

Powstające tam sklepy są świeże. Projektanci swobodnie bawią się materiałami, kształtami. Azjatyccy architekci nie są przywiązani do stylów, do układów sklepów itd., przez co wnętrza komercyjne są o wiele ciekawsze, zabawniejsze a przy tym prostsze i skuteczniejsze.

Drugie źródło inspiracji to USA – ze swoim wyśrubowanym naciskiem na efektywność handlu, ze swoimi narzędziami dotarcia do klienta / konsumenta, ze swoimi tradycjami nie tyle handlu, co sprzedaży.

Połączenie obserwacji obu rynków pozwala namierzyć kilka trendów w projektowaniu sklepów.

Aby je dobrze zrozumieć, proponuję najpierw przyjrzeć się otoczeniu handlu i po krótce omówić Trendy w sposobie sprzedawania

 

Po latach rozwoju konsumpcjonizmu, konsumenci przestają ufać tradycyjnym narzędziom marketingu. Coraz większą rolę odgrywają opinie, wartości marki, kontakty międzyludzkie, walory praktyczne, cena itd. Poszukiwaniom alternatywnych źródeł zaopatrzenia i satysfakcji z robienia zakupów towarzyszy m.in.:

- rozwój świadomości konsumentów (porównywarki cen, fora z opiniami, portale z inspiracjami lub trendami, znajomość konstrukcji marek i powiązań między firmami, warsztaty/kursy/hobby)

- rozwój narzędzi (np. płatności z komórki, porównywarki cen z okolicy w komórce itp.)

- oczekiwanie na kompleksową obsługę w jednym miejscu (np. zakup + personalizacja + doradztwo + produkty skojarzone)

- poszukiwanie przyjemności z zakupu (przeżycie z zakupu, z obcowania z marką, pewność z podjętej decyzji, dobra gospodarka czasem klienta, komfort)

 

Rozwojowi świadomości konsumentów i ww. oczekiwań towarzyszy wyścig sieci handlowych o zdobycie klientów.

 

Zmiany wdrażane są zarówno na płaszczyźnie sposobu interakcji z konsumentem (m.in. sprzedawania), jak i w sposobie tworzenia środowiska sprzedaży (w sposobie aranżacji sklepów).
Podstawowe trendy w sposobie sprzedawania:

- coraz większy udział sprzedaży poprzez internet a sklep pełni pozostałe funkcje wpływające na decyzje zakupowe

- przeżycie - tradycyjny sklep oferuje przeżycie, kontakt z fachowcem, z marką w realnej postaci, z produktem 1:1 w docelowym środowisku

- specjalizacja - adresowanie oferty, sposobu obsługi klienta, wizerunku marki, klimatu sklepu do precyzyjnie określanej grupy adresatów

- zróżnicowanie lokalizacji - sprzedaż tam, gdzie są klienci, poprzez odpowiednio sformatowane sklepy (kioski, salony, powierzchnie itp.)

- personalizacja - coraz częstsze jest współtworzenie produktu przez konsumenta (poprzez dodatki, modyfikację standardowego produktu lub możliwość zamówienie wyjątkowej rzeczy)

 

Wyrazem nowych potrzeb i możliwości są innowacyjnie zaaranżowane sklepy.

 

Podstawowe trendy w sposobie aranżacji sklepów:

- minimalizacja dekoratorstwa na rzecz szczerości, prostoty (często na rzecz redukcji kosztów i czasu realizacji placówki)

- "niech produkt mówi sam za siebie"

- decentralizacja sklepu - możliwość zapłaty w dowolnym miejscu

- kreowanie całych światów marki - łączenie oferty standardowej z kawiarnią, z książkami, z usługami itp.

- adaptacja zastanej substancji (podłogi, ścian, sufitów)

- aranżacje krótkoterminowe i/lub spektakularne – pop-up

- uczłowieczanie i upraszczanie przestrzeni - światło dzienne, naturalne materiały, niższe regały, zieleń, oddzielenie marketingu od produktu od marki, od nawigacji, od wnętrza
- podkreślanie cech marki - czytelne scalanie sieci handlowych i różnicowanie względem konkurencji (lub innych marek z własnego portfolio).

 

Trendy można też pogrupować ze względu na stopień nasycenia elementami wyposażenia bądź na samą estetykę wnętrz na kierunki:

- trend futurystyczny – wykorzystujący nieograniczone możliwości projektowania komputerowego 3D, technologii produkcji i właściwości nowych materiałów

- trend geometryczny – wynikający z upraszczania planu sklepu, układu mebli itp. - głównie poprzez podejście "graficzne" do aranżacji wnętrz, jak również jest to wynik zaangażowania grafików do projektowania wnętrz – gdzie kąt prosty, kreski i plamy koloru są podstawowymi wyrazami ekspresji projektanta.

- trend miejski, oszczędny. Roboczo można go określić, jako trend offowy / hipsterski - organiczna adaptacja miejsca, aranżacja bio / eko / lokalna / offowa. Duża ilość grafiki, mebli opartych o design holenderski, łączenie funkcji, mała powtarzalność koncepcji.

- trend minimalny / "konkursowy" – Odważne upraszczanie decyzji projektowych do podstawowych materiałów, form. Ograniczanie dekoratorstwa. Wnętrza proste / szczere – powrót do skojarzeń, jakie wywołuje materiał, kształt. Ograniczenie dekoratorstwa, scenografii na rzecz siły prostych rozwiązań. Większość konkursów wygrywają właśnie takie rozwiązania...

 

Jak widać, odeszły trendy "fioletowe", barokowe, techniczne i funkcjonalne. Minimal również już nie wystarczy. Trendy scenograficzne pozostają, jako trwałe i skuteczne środki do kreowania światów marki.

Pojawiające się trendy wymagają zaangażowania świadomych projektantów – czujących temat na wielu płaszczyznach i potrafiących zaproponować dojrzałe rozwiązania projektowe. Nowe trendy wymagają o wiele więcej od architektów, aniżeli samo dekoratorstwo – wymagane są m.in. umiejętności operowania światłem, grafiką, kolorem, materiałem, technologiami, budownictwem, jak również szeroka wiedza dotycząca marketingu, psychologii zachowań konsumenta, umiejętności tworzenia scenariusza wizyty w sklepie lub nawet szerzej – przemyślanego kontaktu z marką poprzez różne kanały komunikacji z konsumentem (net, socjal, real, media, produkt itd.), poprzez łączenie funkcji w obrębie jednego sklepu, poprzez mariaże marek i oferowanych usług w lokalu.

Sklepy przestają być sklepami – stają się miejscami. A sama odzież jest często dodatkiem do kawiarni, księgarni, do... no właśnie – do miejsca.

Dzięki tym zmianom, zakupy stają się ciekawszym przeżyciem a sama odzież jest elementem świata marki. Warto obserwować te trendy.

Cieszę się, że mogę projektować właśnie takie – innowacyjne miejsca – dobre dla klienta i dla marki. Szczere, uzasadnione i skuteczne.