BLOG+

Light, sound and islands in Carrefour - interview for Retail News

2010-09-03

Darek Gocławski

W sierpniu miałem okazję skomentować ruchy Carrefoura i Auchan poprawiających światła, zapachy i dźwięki w swoich halach. Poniżej wywiad, którego udzieliłem dla Wiadomości Handlowych (www.awiadomoscihandlowe.pl).

Światło, dźwięk i wyspy w Carrefourze

03.09.2010.

Dojrzewające na oczach klientów sery, specjalne systemy oświetlenia wędlin czy wspólne ekspozycyjne wyspy producentów, to tylko kilka elementów nowego modelu aranżacji wnętrza hipermarketów Carrefour. Jak twierdzą współpracownicy sieci, projekt, który zainicjowano w sierpniu we Francji, już niebawem może zostać przetestowany w polskich warunkach.

Testowy hipermarket kosztował Carrefoura aż 215 mln euro. Oszczędności przyjdą za sprawą ekonomicznych systemów oświetlenia, chłodzenia, kanalizacji oraz nowatorskiej, wyspowej ekspozycji produktów; przygotowanej wspólnie przez kilku producentów. – Carre­four wykorzystał tu najnowszy trend, polegający na sojuszu dwóch lub więcej silnych marek. Klienci rozpoznają je na zasadzie skojarzenia – tłumaczy Dariusz Gocławski, właściciel pracowni architektonicznej A+D, która zaprojektowała już kilka sklepów w centrach handlowych Carrefour.
Wyspy producentów nawiązują też do pomysłu sekcji tematycznych, które nie są nowością w polskim handlu. Od kilku lat sieci decydują się na wydzielenie ekspozycji towaru, odwołując się do konkretnego zagadnienia, jak wakacje, Boże Narodzenie czy grill.

Sery i mięso w innym świetle
Pilotażowy hipermarket Carrefoura opiera się na nowoczesnych systemach oświetlenia, które z różnym natężeniem dociera do każdego miejsca hali sprzedaży liczącej 15 000 mkw. Sterowane elektronicznie układy jarzeniówek, żarówek punktowych i świetlików dostosowane są do pory roku, części dnia lub konkretnego wydarzenia. – Chociaż całość jest droższa od tradycyjnego oświetlenia o około 50 proc., to zwróci się już po trzech latach – ocenia Dariusz Gocławski. – Poza oszczędnościami, Carrefour liczy również na wzrost zysków ze sprzedaży produktów. Zastosowanie fali światła o odpowiedniej długości może stymulować określone zachowania konsumentów, stwarzając np. wrażenie tzw. pseudoporanka lub imitację wieczoru, co w powiązaniu z neutralną muzyką wydłuży pobyt klienta w hipermarkecie.
Nowatorski system oświetlenia zastosowany został w kilku częściach pilotażowego hipermarketu, m.in. w sekcji z serami, wędlinami oraz mięsem. Produkty eksponowane są w niskich regałach modułowych z pionowymi szybami. W nowym koncepcie handlowym mięso sprzedawane jest na zabudowanym stoisku o długości 8 metrów, którego układ można zmieniać w zależności od pory roku. – Dzięki nowej aranżacji wnętrz, docelowo francuska sieć może zwiększyć sprzedaż nawet o 30 proc. – szacuje Michał Gawęcki, kierownik koszalińskiego oddziału firmy Trapez, specjalizującej się w aranżacji sklepowych wnętrz.

Sposób na ekologię


Na specjalne oświetlenie w nowym modelu hipermarketu Carrefour będą mogli liczyć także producenci kosmetyków, szczególnie tych na bazie naturalnych receptur i składników. Pilotażowy hipermarket posiada dla nich wysokie regały z wmontowanym w górną półkę oświetleniem, które, współgrając z ciemną linią mebli, pozwala uzyskać efekt tradycyjnego sklepu z artykułami „własnej roboty”.
Trend „bio” widoczny jest również w innych częściach placówki. Warzywa i owoce sprzedawane są w nisko osadzonych plastikowych i drewnianych skrzyniach, sprawiając wrażenie, że dotarły do hipermarketu bezpośrednio od rolnika. W nowej koncepcji usytuowane będą one w bliskim sąsiedztwie tzw. zdrowej żywności. – Sprzedawanie owoców i warzyw w rustykalnej scenografii doskonale koresponduje z popularnością produktów ekologicznych. Podobne rozwiązania wdrażane były już wcześniej w sieciach Wal-Mart oraz Auchan, służąc przekonaniu klienta, że kupuje u źródła towar lepszy i bardziej ekologiczny – mówi przedstawiciel firmy A+D.
Elementem „bio” w nowym projekcie Carrefoura jest także szeroka ekspozycja serów, z ustawionym w tle wysokim regałem-stockiem na sery dojrzewające.

Szczegóły projektu owiane są tajemnicą


Jaki będzie nowy pomysł na handel w polskich hipermarketach Carrefour? Maria Cieślikowska, dyrektor ds. PR i komunikacji zewnętrznej w spółce Carrefour Polska szczegółów projektu nie ujawnia. Tymczasem eksperci ds. aranżacji sklepowych wnętrz przewidują, że nowa koncepcja będzie wdrażana w naszym kraju stopniowo. – Prawdopodobnie w pierwszej kolejności wybrane zostaną
2-3 placówki pilotażowe w kilku regionach kraju, a pozytywny oddźwięk zainicjuje zmiany w pozostałych hipermarketach. Czas oczekiwania na ich pełne wprowadzenie zależy od skali korekt – przewiduje Dariusz Gocławski.
Architekci sklepowych wnętrz przyznają, że decydujący wpływ na termin i formę wprowadzania zmian w hipermarketach sieci w Polsce będą mieć również kwestie logistyczne.

Przekonać polskich producentów

Różnica w powierzchni przeznaczonej na ekspozycję towarów wywoła zapewne konflikty. – Wątpię, aby Carrefour przekonał wszystkich polskich dostawców do szerszej niż dotychczas prezentacji ich produktów, gdyż wiązałoby się to z dodatkowymi kosztami – przewiduje Dariusz Gocławski.
Gdyby się jednak udało, przy wejściu do hipermarketów należałoby się spodziewać specjalnej przestrzeni na towary sezonowe. Z kolei między częścią apteczną a działem spożywczym zlokalizowane byłyby artykuły dla zwierząt, zaś oferta tłuszczów żółtych, jogurtów i innych produktów mleczarskich – przy głównym korytarzu. Na nową ekspozycję liczyć mogliby również producenci słodyczy. – Każda z tych sekcji może przynieść sieci Carrefour duże zyski, pod warunkiem, że poprawie ulegnie też stosunek personelu do klienta. Niestety, w wielu sieciach handlowych w Polsce konsument traktowany jest jak intruz i nakłady poniesione na atrakcyjną ekspozycję towaru są ostatecznie niweczone – zauważa Michał Gawęcki.

Marcin Zatyka

Wiadomości Handlowe, Nr 8 - 9(98) Sierpień - Wrzesień 2010